Wycena wartości środków technicznych oraz sporządzanie opinii dla potrzeb firm ubezpieczeniowych

Wyceny wartości środków i megaukładów technicznych powinny być zlecane przez firmy ubezpieczeniowe w przypadku:

  1. zawierania umowy ubezpieczeniowej
  2. konieczności likwidacji szkody ubezpieczonych obiektów (w tym: oględziny obiektów po szkodzie, ustalenie przyczyny szkody, kwalifikacja zakresu i rodzaju uszkodzeń ze wskazaniem zespołów, podzespołów i elementów do wymiany i/lub naprawy, ocena możliwości technicznych naprawy, sporządzenie lub zlecenie sporządzenia kosztorysu naprawy, ustalenie rodzaju wartości środka lub megaukładu technicznego przed szkodą, ocena zasadności ekonomicznej naprawy w świetle warunków umowy ubezpieczeniowej i ewentualna wycena pozostałości, monitorowanie przebiegu naprawy w przypadku jej dużego kosztu

Prawidłowa wycena wartości środka technicznego  ma znaczenie ze względu na:

  1. podstawę wyznaczenia wysokości składki płaconej przez klienta
  2. wyznaczenie granicy finansowej odpowiedzialności firmy ubezpieczeniowej
  3. rozstrzygnięcie ewentualnych sporów pomiędzy ubezpieczającym i ubezpieczycielem 

Kluczowym zagadnieniem ma rozumienie pojęcia wartości środków i megaukładów technicznych, rozróżnianie rodzajów tych wartości , ich szacowanie w wycenach rzeczoznawczych oraz standardowa zawartość raportu z wyceny wartości. Niezbędnym jest trafność opiniowania o przyczynach powstania szkody, umiejętności sporządzania i/lub czytania kosztorysów naprawy, weryfikacja kosztorysów naprawy oraz szacowanie wartości pozostałości.